GDPR een strategische opportuniteit of hoe je meer kan verkopen

Data privacy krijgt steeds meer aandacht, en de bedrijven nemen deze materie meer en meer serieus. De GDPR, ingevoerd op 25 mei 2018 is niet alleen toepasbaar op de Europese bedrijven. Iedere organisatie die in aanraking komt met persoonlijke data van Europese burgers moet in overeenstemming zijn met de regels rond gegevensbescherming. Dit gaat zowel over privédata van consumenten en werknemers als IP adressen van mensen die beroep doen op de online diensten van de onderneming.

Samengevat:

  • Dataprivacy krijgt steeds meer aandacht wereldwijd
  • Conform zijn met de GDPR-wetgeving is een steeds groter wordende uitdaging
  • Deze uitdagingen brengen opportuniteiten met zich mee
  • GDPR is een opportuniteit om gegevensbeheer van de onderneming te optimaliseren
  • Een bedrijf kan een competitief voordeel generen door correct databeheer

GDPR: competitieve hefboom?

Vele bedrijven zien GDPR als een tool om een duurzaam competitief voordeel te verkrijgen op de concurrentie. Ze beschouwen de privacywetgeving als een hulpmiddel om het datamanagement van de onderneming op punt te zetten. GDPR bevat namelijk alle componenten die noodzakelijk zijn voor het opstellen van een praktisch plan, dat de implementatie van de datastrategie begeleidt.

Gegevensbeheer is de kern van gegevensbescherming en goed datamanagement binnen een bedrijf. Een efficiënt en kwalitatief beheer van data is essentieel voor een gedetailleerd overzicht van de gegevens van een organisatie. Dit kan leiden tot een competitief voordeel dat consumentenvertrouwen doet stijgen, de kwaliteit van data en analytische processen doet toenemen, en kosten reduceert.

Als dit op de juiste manier uitgevoerd wordt, dan zal dit het bedrijf helpen om conform te zijn met de GDPR-wetgeving. GDPR kan een drijfveer zijn voor een onderneming om in te zetten op databeheer.

Een steeds groter wordende uitdaging

Data is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Het raakt alle facetten van een onderneming, en is in vele gevallen van groot belang voor de prestaties van het bedrijf. Daarbovenop worden steeds meer privacywetten ingevoerd. Dit leidt tot een constante stijging in de maatregelen, die ondernemingen moeten nemen, om gegevensbescherming te kunnen garanderen.

De toename van de privacy regelgeving gaat in tegen de nieuwe opkomende technologieën, die data uitwisseling profileren. Desondanks omarmen de bedrijven deze nieuwe technologieën, zeker als deze nieuwe markten aansnijden, een betere consumentenervaring creëren en bovenal meer omzet genereren. Dit zorgt ervoor dat de uitdaging om conform te zijn met de GDPR-wetgeving steeds groter wordt. Maar waar uitdagingen zijn, daar zijn ook opportuniteiten. GDPR kan een hefboom zijn, die de data van een onderneming positioneert als een strategische troef. Een goed gemanagede database leidt tot tevreden klanten, CFO’s, COO’s en natuurlijk CEO’s.

De uitdaging voor het management

Het management moet een strategie voorop stellen die in overeenstemming is met de privacy wetgeving zonder haar focus te verliezen op de omzet en winstgevendheid van het bedrijf. Daarnaast moet de onderneming blijven innoveren om competitief te blijven. Het is de uitdaging van het management om de dagdagelijkse activiteiten af te stemmen op de GDPR wetgeving. Hiervoor moeten zowel de technische al operationele aspecten van de privacywetgeving correct zijn ingevuld.

Rolf Vermeulen - Ubora

Rolf Vermeulen
Privacy-expert
+32 475 96 01 18

Bart Ocket
Privacy-expert
+32 491 08 37 84

Karel Mol
Privacy-expert
+32 476 30 91 47