Het gebruik van cookies is alomtegenwoordig en is momenteel een veel gebruikte techniek om de trafiek van je bezoekers op de website te volgen en om gerichte marketing te sturen. Alhoewel meer en meer websites correct met cookies omgaan is er nog altijd veel onduidelijkheid wat cookies zijn. In dit artikel maken we je wegwijs in de verschillende types van cookies, welk doel ze hebben. En sommige cookies zijn niet zo onschuldig als je denkt.

Wat zijn cookies?

Je weet het misschien al maar toch nog even herhalen. Wanneer je een website bezoekt worden er minuscule bestandjes op je computer geplaatst. Dit gebeurt evenzeer wanneer je via jouw tablet of smartphone op het internet surft. Het is moeilijk er aan te ontsnappen. Awel, die kleine minuscule bestandjes zijn de beruchte “cookies”. Daarbij worden ze ook nog eens aan jouw computer-adres (IP-adres) gekoppeld. Het perfecte digitale spoor!

Eerst een vooroordeel uit de weg helpen. Wat er ook gezegd wordt, cookies beschadigen jouw apparaat totaal niet. Welke types cookies zijn er zo allemaal?

De functionele cookies zorgen ervoor dat de websites die je bezoekt goed functioneren. Zonder deze noodzakelijke cookies zou je van het surfen zeker niet vrolijker worden.

De statistische cookies dienen om de bezoekers van jouw website te meten. Voorbeelden zijn bezoekersaantallen, welke pagina’s worden bezocht, hoelang is de bezoeker blijven hangen op deze pagina, uit welke regio komt de bezoeker, …Interessante informatie omdat je zo te weten komt welke informatie er echt toe doet, welke producten scoren, …

De marketing cookies dienen om je “relevante” advertenties te tonen, anders gezegd gepersonaliseerde reclame. Je kan dit vergelijken met je getrouwheidskaart bij een grootwarenhuis. Door de barcode op die kaart te laten scannen aan de kassa worden al je inkopen, de datum en het uur aan je klantnummer gekoppeld. Na verloop van tijd kent de winkelier jouw aankoopgedrag en kan hij op het juiste moment de reclame opsturen voor de (type)producten die jij nodig hebt. Toch leuk meegenomen voor jou, nietwaar? Als je geen klein mannen meer hebt dan moet je toch geen folder over Sinterklaas speelgoed krijgen? Aan de andere kant als je graag een goede fles wijn drinkt dan kan je hiervoor wel persoonlijke publiciteit smaken!

Marketing cookies werken dus ook zo. Telkens je een webpagina bezoekt wordt een cookie geactiveerd die aan jouw computer-adres (IP-adres) wordt gekoppeld. Deze combinaties worden in gigantische databases opgeslagen. Een adverteerder kan deze kopen en na analyse weten ze perfect waar je interesses liggen om je nadien gepersonaliseerde advertenties te tonen. Leuk toch! Maar wat als je geen reclame wil? Al een stuk minder leuk, of niet soms?

Daarnaast is er ook nog een groot gevaar namelijk dat je slachtoffer wordt van een automatische beslissing. Is dit science fiction? Absoluut niet. Aan de hand van al deze cookies kunnen bedrijven een mooi profiel van je opbouwen: Wie ben je? Wat doe je? Waar ben je nu naar op zoek? En vervolgens worden aan hun analyses de verkeerde conclusie geknoopt. Het is immers niet zo dat je werkloos bent omdat je op de website van de VDAB en andere job-sites surft. Je bent niet besmet met het covid-19 virus omdat je op zoek bent naar informatie over die vervelende ziekte, …

Om deze situaties te vermijden heeft de wetgever tijdig ingegrepen door het gebruik van de statistische en marketing cookies binnen de GDPR te regelen. Voor het plaatsen van deze cookies is jouw toestemming vereist. Is dit zaligmakend? Neen zeker niet! Want er zijn nog te veel bedrijven die deze wetgeving onjuist of helemaal niet toepassen. Firma’s die dit wel doen geven echter een duidelijk signaal dat ze jouw privacy respecteren. Ze geven een blijk van vertrouwen.

Bij Ubora zijn we het voorbije jaar onder andere zeer actief geweest met de cookie regelgeving. We geven advies en helpen onze klanten om correct met cookies om te gaan. Zij zijn én blijven immers altijd verantwoordelijk. In vele gevallen adviseren we marketing bedrijven hoe ze correct moeten omgaan met de cookies.

Meer informatie over een goed cookie gebruik lees je in ons artikel “Hoe moet je met cookies op je website omgaan?

Of contacteer ons op https://www.ubora.be/contact/ of telefonisch +32 475 96 01 18

Rolf Vermeulen - Ubora

Rolf Vermeulen
Privacy-expert
+32 475 96 01 18

Bart Ocket
Privacy-expert
+32 491 08 37 84

Karel Mol
Privacy-expert
+32 476 30 91 47